jak jeździć dieslem

0
16

Kiedy wybieramy auto, którym planujemy jeździć przez kolejne kilka lat, mamy do wyboru samochody zasilane różnymi paliwami. Najpopularniejsza opcja to silniki benzynowe. Są mocno uniwersalne i wybierane najczęściej przez osoby jeżdżące po mieście, nie robiące zbyt wielu kilometrów w ciągu roku. Ludzie którzy chcą nieco oszczędzić, mogą zdecydować się na samochód z silnikiem benzynowym oraz z dodatkową instalacją gazową LPG. Taką instalację można także zamontować u mechanika już po zakupie samochodu. Zajmuje ona dodatkowe miejsce, trzeba robić jej przeglądy, ale dzięki niej możemy tankować gaz do auta, który jest znacznie tańszy od benzyny. Ostatnimi, coraz częściej wybieranymi silnikami wśród osób szukających idealnego samochodu dla siebie są silniki Diesla. Inne nazwy takiego układu to silnik o zapłonie samoczynnym bądź silnik wysokoprężny. Nie potrzebne w nim są zewnętrzne źródła ciepła. Samochody z tym silnikiem tankujemy popularnym Dieslem oznaczonym symbolem ON. Paliwo to jest nieco droższe od benzyny Pb, natomiast silniki Diesla spalają znacznie mniej litrów paliwa na 100 przejechanych kilometrach niż ich benzynowe odpowiedniki. Wadą samochodów z Dieslem jest to, że silnik pracuje nieco głośniej. Przyjęło się jednak, że jest on także bardziej wytrzymały i nawet jeśli ma już znaczny przebieg, może jeszcze długo pojeździć bez usterek. Stąd też Diesla wybierają często kierowcy jeżdżący często oraz w długie trasy, np. kierowcy zawodowi, kurierzy czy osoby mające daleko do miejsca pracy. Silniki Diesla są też montowane często w sportowych wersjach popularnych samochodów (zwróćmy uwagę chociażby na popularne Seaty: Leon, Ibiza czy Toledo w wersjach Sport, Top Sport, Coupra czy Coupra R) oraz w mini vanach (na przykład Citroen Xsara Picasso). Przeciwnicy Diesla mają jeszcze ten argument, że silniki te uważa się za bardziej zanieczyszczające środowisko. Trzeba też pamiętać że przy takim układzie musimy bardziej dbać o jakość używanych olejów. Bezpieczeństwo z kolei przemawia na korzyść Diesla: silniki te rzadziej ulegają samozapłonowi.

Wiemy już czym różnią się silniki Diesla od benzynowych oraz od instalacji LPG, znamy wady i zalety tych układów, zdajemy sobie sprawę w jakich samochodach są stosowane i kto najczęściej je wybiera. Teraz czas na pytanie, które zadawać sobie będzie każdy kierowca posiadający auto z tym układem: jak jeździć Dieslem? Technika jazdy nie jest znacząco inna niż w przypadku innych silników. Pewne różnice jednak występują. Warto zadbać o bezpieczną jazdę i starać się uniknąć poważnej awarii: jazda z silnikiem Diesla jest bardziej ekonomiczna niż z benzynowym, ale tego samego nie można już powiedzieć o ewentualnej naprawie i serwisowaniu. Przy awariach turbosprężarki czy koła dwumasowego, kwoty które przyjdzie nam zapłacić u mechanika mogą przywrócić nie jedną osobą o ból głowy. Warto często zmieniać olej i nie naciskać gwałtownie pedała gazu. Nie kupujmy najtańszych zamienników oryginalnych części, które są bardzo niskiej jakości. Zużyją się znacznie szybciej niż te droższe. Nasz styl jazdy nie powinien być zbyt agresywny, ale nie przesadzajmy też z ekologiczną jazdą. Silnikowi o dużej mocy, z turbosprężarką takie coś nie będzie służyć. Powinniśmy ruszać z wyższych obrotów i balansować sprzęgłem aby nie stracić przyczepności, ponieważ Diesle potrafią być dość zrywne. Hamowanie silnikiem w autach z Dieslem będzie dobrym sposobem. Są to bowiem jednostki wolnoobrotowe. Nie powinniśmy nagle przyspieszać z bardzo niskich obrotów. Uważajmy na podsterowność na zakrętach, szczególnie przy zmiennych warunkach pogodowych. Silniki Diesla są masywniejsze od swoich benzynowych odpowiedników i mają tendencję do podsterowności, choć producenci powoli wprowadzają udogodnienia mające na celu zniwelowanie tego problemu. Ostrożności jednak nigdy za wiele – chodzi w końcu o zdrowie, życie i bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego. Niektóre problemy charakterystyczne dla Diesli pomaga redukować kompresor, ale on z kolei potrafi zwiększyć zużycie paliwa przez nasz samochód.

Jak widać, sposób jazdy i dbania o nasz pojazd w dużej mierze zależy od tego, jaki silnik wybieramy. W przypadku Diesli musimy kierować się kilkoma specyficznymi zasadami ze względu na oryginalność takich układów. Jedni są ich zwolennikami, inni pozostaną przy benzynie i LPG. Trzeba jednak przyznać, że silniki Diesla są lepsze i nowocześniejsze niż kiedyś, w dawnych czasach kojarzyły się z tirami i autobusami a nie z ekonomiczną, przyjemną jazdą.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here