jak pisać podanie

0
23

Życie generalnie jest skomplikowane. Jakby tego było mało, ciągle musimy coś załatwiać – sobie, dzieciom, rodzicom czy starszym sąsiadom. Pomijając sprawy dnia codziennego – zakupy, porządki, gotowanie – i nie wspominając nawet o problemach w pracy zawodowej, ciągle wyskakuje nam jakaś sprawa do załatwienia.

Otóż to. Żeby osiągnąć upragniony cel – musimy je napisać. Czyli co? Niestety – podanie…

Zapytacie: jak pisać podanie? Spróbuję odpowiedzieć. Wbrew pozorom, pytanie nie jest z gatunku tych najtrudniejszych (chociaż ktoś kiedyś powiedział, że wszystkie pytania są łatwe, tylko odpowiedzi trudne).

Najpierw – jak w każdej prawie sytuacji życiowej – musimy ułożyć plan działania, który pozwoli nam odpowiedzieć na trzy podstawowe pytania: Co? Jak? Do kogo?

Podanie – jak każdy dokument urzędowy – poza stosowną treścią, musi sprostać pewnym wymogom formalnym. Krótko mówiąc, musi być sporządzone w odpowiedniej formie, która obejmuje zarówno układ graficzny pisma jak też jego poszczególne elementy składowe. I nie jest tutaj istotne, czy sporządzimy je na komputerze, czy też pobawimy się w zajęcia z kaligrafii, pisząc pismo odręcznie. W każdej z tych wersji podanie musi wyglądać tak samo. No, prawie tak samo…

Posiedliście już, moi drodzy, ogólną wiedzę o piśmie urzędowym i wreszcie czas się dowiedzieć konkretnie – jak pisać podanie, żeby przyniosło oczekiwany rezultat? A więc do dzieła, z pewnością wam się uda!

Podanie – jak większość pism urzędowych – sporządzamy na papierze formatu A4.
Zaczynamy w lewym górnym rogu, wpisując swoje dane osobowe: imię i nazwisko, adres (ulica, nr domu i lokalu, kod pocztowy, miejscowość). Dla ułatwienia kontaktu z nami dobrze jest podać nr telefonu i ewentualnie adres mailowy.

W prawym górnym rogu podajemy miejsce i datę sporządzenia dokumentu: miejscowość, dzień, miesiąc, rok. Musimy – tak przy okazji – pamiętać o pewnych istotnych szczegółach. Mianowicie, jeśli miesiąc piszemy słownie – co jest w tym przypadku najbardziej poprawne – nie możemy zapomnieć o odpowiedniej formie gramatycznej, czyli np. 6 grudnia, zamiast 6 grudzień, co niestety się zdarza. Zdajmy sobie sprawę również z tego, że nasze podanie powinno być sygnowane datą jego złożenia w określonym urzędzie, no, najwyżej o dzień wcześniejszą.

Trochę niżej, pod miejscowością i datą, umieszczamy dane adresata naszego podania. Zaczynamy od zwrotu grzecznościowego typu: Pan/Pani czy nawet Szanowny Pan/Szanowna Pani. Następnie podajemy imię i nazwisko, w razie potrzeby poprzedzone tytułem naukowym (np. dr Adam Kowalski), w dalszej kolejności umieszczamy tytuł zawodowy i nazwę firmy czy urzędu ( Dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego…, Prezes Narodowego Banku Polskiego), a na końcu danych adresata podajemy adres (ulica, miejscowość z kodem pocztowym).

Przebrnęliśmy przez dane adresowe. Czas ruszyć dalej. Począwszy od lewego marginesu, nieco poniżej danych osoby piszącej podanie, umieszczamy słowo: sprawa, po którym stawiamy dwukropek i precyzyjne określamy, czego dotyczy. Krótko mówiąc, zapis powinien wyglądać następująco – sprawa: podanie o przydział lokalu mieszkalnego.

Czas teraz przejść do meritum naszego dokumentu. Sam tekst podania powinien zawierać takie elementy, jak: wstęp, przedstawienie problemu, uzasadnienie i zakończenie . Zaczynamy od zwrotu grzecznościowego: Szanowna Pani Prezes, Szanowny Panie Dyrektorze etc. Następnie przedstawiamy sprawę, z którą występujemy, w sposób jak najbardziej sensowny, wiarygodny i kulturalny. Dobrze jest, jeżeli możemy ją w jakiś sposób uzasadnić, a jeśli dodatkowo jesteśmy w stanie powołać się na konkretne przepisy prawne, to sukces niemalże zapewniony!

Podanie kończymy zwyczajowo przyjętą formułką: Proszę o pozytywne rozpatrzenie podania… Zwracam się z prośbą o pozytywne załatwienie sprawy… ewentualnie podobny zwrot z tej kategorii.

Nasze pismo kończymy kolejnym zwrotem grzecznościowym typu: Z poważaniem, Z wyrazami szacunku, Łączę wyrazy szacunku. I oczywiście podpisujemy podanie. Zawsze odręcznie, niezależnie od sposobu jego sporządzenia. Tego wymaga kultura. A tej – z pewnością nam nie brakuje.

Jeśli – przypadkiem – nasze podanie wymaga dokumentów, które je w jakiś sposób potwierdzają, uwiarygodniają, to nieco powyżej lewego, dolnego rogu umieszczamy informację o dołączonych załącznikach, pisząc słowo „Załączniki” i po dwukropku, pod spodem, kolejno je wyliczamy.

I to już chyba wszystko na dzisiaj. Mam nadzieję, że wasza wiedza o tym, jak pisać podanie, jest trochę większa, niż na początku tej lektury. Twórzcie więc swoje podanie i – powodzenia w załatwianiu życiowej sprawy!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here